Milovice – Nový terénní elektromobil české výroby testovali dnes ochránci přírody v milovické rezervaci velkých kopytníků. Elektrický offroad Spartan EV 2.0 z produkce západočeské společnosti MW Motors musel při zkouškách zvládnout i ty nejnáročnější terény.

„Terénní elektromobil jsme zkoušeli v nejdrsnější části rezervace, které se přezdívá hřbitov tanků. Zvládl přitom projet i ty nejnáročnější terény a prudké srázy. Z offroadů, které jsme v rezervaci používali nebo zkoušeli za deset let její existence, má určitě nejlepší průchodnost terénem,“ uvedl Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina, která milovickou rezervaci založila v roce 2015 ve spolupráci s vědci.
Rezervace velkých kopytníků se snaží o co nejrychlejší přechod na bezemisní techniku. Ke každodenní péči o rezervaci od loňského roku slouží elektrický pracovní stroj Polaris Ranger s ložnou plochou. V blízké budoucnosti potřebuje rezervace ještě vícemístný vůz pro exkurze, filmaře a další početnější skupiny, které současný pracovní stroj nepojme.
„Rychlý přechod na elektromobilitu v rezervaci není důležitý jenom kvůli omezení emisí skleníkových plynů. Exhalace ze spalovacích motorů mají negativní vliv také na biologickou rozmanitost a lidské zdraví. Proto mají elektromobily hned několik pozitivních přínosů. Právě v ochraně přírody nebo péči o lesy by měl být přechod na elektromobilitu rychlejší než v jiných oborech,“ doplnil Dalibor Dostál.
Elektrický offroad Spartan EV 2.0 uvedla společnost MW Motors na trh v loňském roce. Vůz vzhledem připomíná německý Mercedes-Benz třídy G. Bytelný offroad s dojezdem 240 kilometrů utáhne až 3,5 tuny a míří na segment, ve kterém na českém trhu zatím není příliš široká nabídla. Automobil zvládá čerpat energii i prostřednictvím rychlonabíjení, díky V2L rozhraní umí nabíjet různé elektrické nářadí nebo domácí spotřebiče. Vůz se vyrábí ve dvou velikostech, ve čtyřmístné a šestimístné variantě. U obou je k dispozici takzvaná cargo varianta, kdy zadní sedačky nahradí úložný prostor.
„Hlavní výhodou je jednoduchost ovládání v terénu. I řidič bez zkušeností zvládne projet komplikovaný úsek. Obrovský točivý moment dostupný v širokém rozsahu otáček dává pocit jistoty. Lehkým pohybem plynu se dostanete i do prudkého kopce. Díky přesnému dávkování výkonu je možné pohybovat se doslova po centimetrech, což ocení každý, kdo musí v těžkém terénu manévrovat třeba s přívěsem,“ říká Martin Veselý, technický ředitel MW Motors. Mezi typické uživatele terénního elektromobilu proto patří přírodní rezervace, farmáři, lesníci a lidé, kteří potřebují využít výhody elektromobilu v náročném terénu. K hlavním trhů pro český elektrický offroad patří Velká Británie.
Společnost MW Motors založil v roce 2017 v Česku irský rodák Maurice Antony Ward. Kromě elektrického teréňáku Spartan EV 2.0 vyvíjí také sportovní retro elektromobil Luka EV.


